HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Marinált gomba

2011.05.07. 08:45 BeckZsu

Ez a remek étel? savanyúság? kiegészítő? gyorsan elkészíthető és legalább olyan gyorsan el is fogyasztható. Lehet elcsipegetni önmagában, illetve akármilyen ital kíséretében, ha társaságnak kínáljuk, baráti beszélgetés közben. Ez az orosz zakuszka (закуска) Meg kell magyaráznom itt a szó jelentését, régebben már írtam róla: Oroszul a könnyen bekapható falatokat hívják zakuszkának, ami szó szerint nagyjából „utána harapni”-t jelent másképpen mondva falat is lehet. Nálunk erről a szóról mindenkinek csak a padlizsánkrém és változatai jut eszébe. Orosz szokás szerint ugyanis az ünneplés, „buli” úgy zajlik, hogy az asztalra kipakolnak mindenféle harapnivalót; salátát, előételt, hideget is, meleget is, és iszogatás közben mindenki bekap egy-egy falatot. Egy korty – egy falat. Hát ez a zakuszka.

De különböző saláták alkotórésze is lehet, vagy főétel mellé kíséret.

30 dkg apró csiperke (sampinyon) gombát vettem hozzá, folyó vízben jól megmostam. A valóban kicsiket egészben hagytam, a nagyobbakat ketté vagy négybe vágtam. Két gerezd fokhagymát összenyomtam. Előkészítettem – a megmosva, felvágva befagyasztott – kaporból és petrezselyemből egy-egy kiskanálnyit.

Egy lábosba tettem 2 evőkanál olívaolajat, fél evőkanál cukrot, egy mokkáskanál sót, két babérlevelet, 4 szem szegfűszeget, ugyanannyi szegfűborsot és fekete borsot. Melegíteni kezdtem, amikor a cukor megolvadt, hozzátettem a gombát, két evőkanál tokaji kakukkfüves borecetet, elkevertem. Felforrás után a hőfokot kisebbre vettem, lassan főztem még 5 percig. Ezután belekevertem a fokhagymát és a zöldfűszereket, még két percig főztem lassan.

Ezután hagytam kihűlni, majd áttettem egy befőttes üvegben a hűtőbe. Akár azonnal is fogyasztható, de mivel én máskorra szántam, addig – akár néhány hétig is – jól elvan a hűtőben.

Ez a mennyiség éppen egy (literesnek nevezett, de igazából inkább 7 decis) befőttes üveget tölt meg.

Fogyasztás előtt érdemes előbb kivenni a hűtőből és szobahőmérsékletűre melegíteni, mert az olívaolaj nem igazán szereti a hűtést, ezért kirakódik a tetején, de ez kis melegedés után már el is tűnik.

Kicsit furcsák ezek a mostanában kapható gombák. Gyönyörű szép fehér, zárt, mégis, bárhogy készítem el, a leve már barnás, az elkészült gomba is barnás lesz. Talán ez más fajta, mint régebben, amikor a friss gomba fehér maradt. De persze az ízét ez nem befolyásolja, csak a szépségét.

2 komment

Címkék: saláta gomba büféasztalra

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr782884270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

piszt-ráng 2011.05.08. 17:37:28

1960-körül a nagyatádi konzervgyárba politechnikai oktatás keretén belül zakuszkát gyártottunk.Az libazsírba pirított sárgarépa, petrezselyem volt az alapanyag .Gombára nem emlékszem de jó lehet.

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2011.05.08. 18:42:30

@piszt-ráng: Jó, hogy szóltál, nem magyaráztam meg értelmesen, milyen zakuszkára gondoltam. Most pótoltam, köszönöm.
süti beállítások módosítása