HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Káposztás murgyé

2009.02.14. 12:37 BeckZsu

Ismét a blogvendégemtől, Julitól kaptam receptet. Én még ezelőtt soha nem hallottam erről, persze utánanéztem, azt találtam, hogy Debrecen környékéről származik. Furtán és Bakonszegen biztosan készítik, valószínű, még a vidék több helyén is ismert. Több hivatkozást is találtam, érdekes, hogy egészséges életmóddal kapcsolatban is említik.

Juli ezt írja róla:
Ez is egy nagyon finom, egyszerű, laktató és elég hizlaló kaja. Nálunk nagyon szeretjük! Ezt a kaját hagyományosan Furtán csinálják, és amikor lovas fogathajtón voltunk, ott ettem először.

A recept:

Tészta: 2 kg főtt, forrón áttört burgonyát kézmelegre hűtünk, 45 deka liszttel, 2 deci étolajjal összegyúrjuk. Alaposan lelisztezett deszkán 3-4 mm vastag téglalappá nyújtjuk. Felénk eső szélére tölteléket széltől szélig egy csíkban kissé púpozottan ráhalmozzuk. A tészta szélét óvatosan ráhajtjuk, majd, mint a piskótát felgöngyöljük, de csak két réteg tésztára.

Az így kapott roládot levágjuk a többi tésztától. Finoman lelapítjuk kétujjnyi vastagra, majd tenyérnyi darabokra – lepényekre – vagdossuk el. Tepsibe öntött olajban megforgatjuk, majd szép sorban elrendezzük rajta. Ezután a maradék tészta szélére ismét tölteléket halmozunk, rágöngyöljük két rétegben a tésztát. Lapítjuk, elvagdossuk, olajba forgatjuk, tepsibe rakjuk.

Ebből a mennyiségből 2-3 tepsi megtelik.

Forró sütőbe csúsztatjuk, sütés közben a tepsi széleiről közepére kell forgatni a tésztát, mert a szélein hamarabb pirul, mint a közepén. Ha túl sok olajat öntöttünk a tepsibe, akkor sütés közben öntsük le róla.

Töltelék: 2 kiló, hideg vízzel egyszer kiöblített, kinyomkodott savanyú káposztát fél liter olajban megpároljuk, kissé pirítjuk.

Még csak annyit,hogy én nem szoktam olajat önteni rá vagy alá, hanem csak ecsettel megkenem a tetejét, de csak kicsit, úgy is megsül, és nem hizlal annyira, meg nem tocsog az olajban.

Megjegyzés (2009. május 27.): Levelet kaptam, amelyből megtudtam, hogy ez a recept Kiss Gyula: A gulyástól a gombótáig című könyvében szerepel, eredeti forrása pedig Juhász Károlyné, Furta.
Köszönöm Kiss Gyulának, hogy felhívta a figyelmemet erre. Kár, hogy előzetes kutakodásomkor kereső segítségével nem sikerült ezt megtalálnom.

Magam sem szeretem, ha forrásmegjelölés nélkül közlik máshol az én receptjeimet. Eszembe jut, hogy nagymamám és édesanyám kézzel leírt süteményreceptjeinek címe mellett mindig ott áll, hogy kitől kapta azt. Pedig azokat jóval kevesebben olvasták.

15 komment

Címkék: tészta káposzta

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr65942527

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

juliska48 2009.02.14. 13:45:23

szerintem nem biztos, hogy annyira hízlal, főleg, ha nem harmadik, hanem csak második fogás az ebédnél. Ezen kívül az olaj mennyisége elképesztő. Azt hittem rosszul látok. A két kiló káposzta alá talán elég lenne két evőkanálnyi olaj is.
Egyéblént ki fogom próbálni. Biztos finom.

Segítőd,Juli 2009.02.14. 17:49:13

Igazad van,mert tényleg nem annyi olaj kell hozzá!Én írtam el!Csak pár evőkanál olajat tegyél alár,annyival is megpirul!Elnézést,elírtam!
A tészta viszont elbírja a 2dl olajat!

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2009.02.14. 18:30:31

Szerintem is félelmetesen hangzik a fél liter olaj, de ahol utánanéztem, ott is az volt a receptekben.
Én még nem pároltam egyszerre két kiló káposztát, ki kell próbálni, mennyi kell hozzá.

Segítőd,Juli 2009.02.14. 20:40:47

Igazatok van,mert az eredeti furtai recept úgy írja és én már megcsináltam és simán elég egy kiló savanyúkáposzta is!Sőt volt amikor nekem csak fél kiló volt itthon és a végén már nem jutott a tészrába és úgyis finom volt!Egyébbként,ha megfő a káposzta én úgy csinálom,hogy teflon edényben témyleg csak fél decinnyi olajjal jól átsütöm és még teszek töröttborsot is bele,úgy még jobb!
Egyszer ki fogom próbálni káposzta nélkül is,mert nekem a tésztája ízlik nagyon!
Amúgy amikor legelőször ettem az tocsogott az olajban és úgy nagyon gyomorterhelő volt,ezért változtattam a magam ízlésére!

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.14. 21:32:48

lila káposztával is működik?
vagy csak a savanyával...

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2009.02.14. 21:44:03

@ufó - a kibertér trubadúrja: Szerintem rossz nem lehet, persze megdinsztelve, gondolom, te is úgy értetted.

eternity · http://eternity.blogter.hu 2009.02.15. 00:23:49

Semmi fűszer?
Se só, se semmi?
Vagy az is "alap"? :)))

baliquez 2009.02.15. 01:31:19

Olaj helyett ugyanannyi (magasabb tejzsírtartalmú) tejföllel inkább. Az olaj gyilkos cucc, sokkal kevesebbet kellene belőle fogyasztani - margarint meg betiltanám, egy az egyben a szíverekre rakódik). Teflontepsit enyhén kivajazod, belisztezed, oda sem kell olaj. Egésség. Egy életünk van, léteznek sokkal kellemesebb rongák is az olajnál. :)

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2009.02.15. 09:20:23

@eternity: Szerintem attól függ, hogy kell-e bele só, hogy mennyire sós a káposzta. Ha csak kicsit mossuk ki, az elég sós marad.
@baliquez: Biztos, hogy a tejfölben lévő zsír egészségesebb, mint az olaj?

min 2009.02.15. 10:14:10

@baliquez: Szerintem sok "Két Testőrt" nézel. Nem mindennap kajál ilyet az ember, hogy rögtön halálos dózis érje a szív és érrendszerét és bármilyen hihetetlen a mozgás csodákra képes...Gyerekkoromban is mindent disznózsírral, max vénusszal csináltak és ma is egészséges vagyok. De a lényeg, hogy jól néz ki ez a kaja nagyon. No cukrázda igazi vidéki feelilng

Segítőd,Juli 2009.02.15. 12:55:19

Nem kell bele só,de én már írtam,hogy kevés töröttborsot szoktam belerakni,ha megpirul,mert finomabb!
Teljesen egészségesen úgysem tudunk élni!Szerintem!
És ha nagyon egészségesen akarjátok megcsinálni,az a legegyszerűbb,ha megfőzitek és utána jól kicsavarva teflon tepsibe kell rakni,be a sütőbe és jól átsütni!És akkor nics semmi zsíradék,de úgyis finom!
Minden a fantázián múlik:)

Sőt a másik formája,ha csak a tésztáját káposzta nélkül csináljátok,vagy lehet lekvárral is!Azzal is egy különleges íza van!
De az már nem ez a murgyé::)))

eternity · http://eternity.blogter.hu 2009.02.19. 16:51:26

Nem is a töltelékre, hanem a tésztára gondoltam. Az tűnik nekem nagyon ... elhanyagoltnak. :) Én pl szoktam csinálni krumplis pogácsát, ami ehhez hasonló (csak krumpli + liszt, olaj nélkül!), abba bizony nagyon kell a só. Ekkora mennyiséghez akár egy marék is. Ezért vagyok bizonytalan, hogy mi legyen a sóval.
Ja, és nem is akarok bele káposztát tenni. :)

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2009.02.19. 20:26:02

@eternity: Én azt gondolom, hogy ha a krumplit sós vízben főzöd, az elég lehet még akkor is, ha nem raksz bele káposztát.
Meséld el majd, ha megpróbálod, hogy milyen volt.
süti beállítások módosítása