HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Fűszeres szilvamártásban pácolt tarja

2012.07.22. 08:31 BeckZsu

tarjatkempac3.jpgEzt az ételt a múlt vasárnapra, kerti sütéshez terveztem. Aztán közbeszólt az időjárás. Még ha csak hűvös lett volna, az nem nagy baj, kánikulában úgysincs kedvünk tüzet rakni, a tűz körül tenni-venni. De hát az eső is szakadt, és ez már komoly akadály volt, így végül a konyhában sütöttem. Elnapolni nem lehetett, más variációval nem készültem, a húst pedig bepácoltam. Az én szerény tapasztalatom szerint a tarja – ha nem túlságosan zsíros, de egyenletesen „zsírerecskékkel” átszőtt – ideális a grillezéshez, illetve akár serpenyőben hirtelen sütéshez. Adottságai ellenére ahhoz, hogy porhanyós, puha legyen, szükség van a pácolásra is. Ennek kettős célja van: 1. ízesítés, 2. a hús rostjainak bizonyos roncsolása (egyúttal a rostok közötti vér átalakítása), ezt leginkább valamilyen savas anyaggal tudjuk elérni.

Én most szilvát választottam a pácoláshoz, azt a bizonyos grúz szilvamártást, aminek a neve „tkemali”, és amiben már a fűszerek is benne vannak, tovább nem fűszereztem.

Persze könnyű nekem, hiszen ilyen mártást tettem el üvegbe, csak elő kellett venni a kamrából, és kinyitni az üveget. Ennek ellenére ajánlom másoknak is, nem feltétlenül kell belőle nagyobb adagot készíteni, tartósítani.

Frissen könnyebben, hamarabb elkészül. Tulajdonképpen bármilyen savanykás szilvából lehet, szerintem legjobb a vörös, gömbölyű cseresznyeszilva, illetve a sárga vadszilva – mirabolán – bármelyik fajtája, amelyik nem kesernyés. A szilvát nagyon kevés víz segítségével puhára főzzük, szűrőn, passzírozón átnyomjuk, így megszabadulunk a magjától, héjától. Ezután ízesítjük: só, fokhagyma, kapor, koriander, menta, bazsalikom, csilipehely. Ezek akár szárított formában is mehetnek bele, úgyis utána még egy kis ideig főzzük. Persze amit nem szeretünk, el is maradhat, de a fokhagyma lényeges, és legalább egy kevés csípős is. Ezenkívül lehet még szabályozni, hogy éppen édes-savanyú legyen, tehát cukorral, borecettel „igazítani”. Kihűlés után lehet használni pácként, illetve bármilyen húsféléhez mártásként. Hűtőben elég sokáig eláll egyéb tartósítás, dunsztolás nélkül is.

tarjatkempac1.jpgtarjatkempac2.jpgA szeletelt, papírtörlővel leitatott húsok mindkét oldalát bekentem a mártással, félretettem a hűtőbe.

Közben elkészítettem a salátát, ami most a lehető legegyszerűbb volt, (kovászolni való, nyers) uborka és paradicsom kockára vágva, csak egészen picit sózva és avokádóolajjal meglocsolva. Amennyire engedte, lekapirgáltam az újkrumplit.

A húson jól látszik, amikor már eléggé megpácolódott, olyankor a színe már nem az eredeti élénk vöröses, hanem kissé barnás, ez azt jelenti (nekem, laikusnak), hogy el lehet kezdeni sütni. A sütőt 200 fokra kapcsoltam, úgy tettem bele a tepsiben elrendezett húst. Sülés közben egyszer-kétszer megfordítottam – ha már nem a kertben, tűzön, illetve parázson sült, akkor talán csak kétszer fordítom – amíg puha lett és jól megpirult.

Közben a krumplit a bevonatos serpenyőben a szokott módon, kevés olajon pirítottam-pároltam. Vizet nem tettem bele, csak amikor már a kérge kezdett pirulni, kis időre fedőt tettem rá, hogy meg is puhuljon, majd a végén ismét fedő nélkül sütöttem.

Nekem a pác bevált, a hús nagyon jó lett. Ha módom lesz rá, megcsinálom parázson is, azért biztos vagyok benne, hogy a füst – szokásosan – hozzáteszi a saját karakterét, és akkor még ennél is jobb lesz.

Szólj hozzá!

Címkék: saláta mártás sertéshús

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr664670448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása