HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Vinyegret (винегрет) – céklás saláta

2020.02.14. 13:31 BeckZsu

vinegret2.JPG

Az egyik leggyakrabban készített, kedvelt salátaféle az orosz, illetve a volt Szovjetunió országainak konyháiban. Hétköznap és ünnepnapokon is készült. Olcsó alapanyagok, bőséges vitamin és ásványi anyag tartalom. Remekül beválik előételként, büféasztalra, csipegetni valóként (zakuszka – закуска) például családi, baráti összejöveteleken.

Ezt a salátát fokozatosan alakították, új, néha váratlan alapanyagokkal is „turbózták”, és azóta sem kevésbé népszerű, akár nagyon ünnepi étellé válhat.

Mint általában a nagyon népszerű, sok háztartásban készített ételek receptje szinte minden családnál különböző, kisebb-nagyobb eltérések vannak, egyéni ízlés szerint.

A Wikipédia meghatározása* szerint a vinyegret – falatozni való saláta főtt gyökérzöldségekből, krumpliból, sózott és kovászolt zöldségekből, vinaigrette mártással ízesítve.

Ami alapvető, és nem változik, hogy a legfőbb alapanyag a cékla, sárgarépa, krumpli. Ehhez jön az egyéni ízlés és az alkalom, amire készítjük. Sós-vizes, vagyis fermentált uborka vagy káposzta kötelező, nagyon gyakran zöldborsó (többnyire konzerv) vagy akár bab, aztán a lehetőségek széles tárháza. (Csak elmesélem, hogy orosz lapokon rákeresve sok száz változatot találtam, csak a RussianFood nevű lapon 453 vinyegret recept van.)

Én most a lehető legegyszerűbbet terveztem, mert köretként szerepelt, nem önálló ételként. Örömmel vettem valamikor észre, hogy árulnak főtt céklát, fél kilós kiszerelésben. Ez nagy segítség ilyenkor, hiszen a kevés céklát pont annyi ideig kell főzni, hogy megpuhuljon, mint a sokat.

Tehát vettem egy csomag főtt céklát. A felét használtam csak föl, a másik rész még jól elvan egy ideig a hűtőben.

A 25 dkg céklát pici kockákra vágtam, kb. ugyanakkorára a kb. 20 dkg nyers sárgarépát és ugyanannyi krumplit. A nyers zöldségeket külön-külön mikróban, gőzön puhítottam meg, hűlni hagytam. Közben a hűtőben lévő fermentált káposztából kivettem, lecsorgattam egy kb. ugyanakkora adagot, ezt apróra felvagdostam. A céklát külön meglocsoltam kevés olívaolajjal, állítólag így kevésbé adja át a színét a többi zöldségnek.

vinegret1.JPG

Amíg hűltek, elkészítettem a salátaöntetet. A „nagykönyv” szerint gyenge ecet és valamilyen jó olaj kell hozzá, 1 : 3 arányban, só és bors bele, ezt jó alaposan összekeverni, még jobb rázni, mustárt is érdemes keverni hozzá, azt mondják, az segít keveredni, könnyebben válik a keverék emulzióvá. Én ecet helyett citromlevet használtam, olívaolajat kevertem hozzá, habverő segítségével, és egy evőkanál dijoni mustárt. Aztán mindent összeforgattam, végül újhagyma zöldjével megszórtam.

Érdemes néhány órát állni hagyni (tudjuk, az összeérés), nem hűtőben, csak a konyhában, úgy jobban érezhetők az ízek.

*Винегре́т (фр. vinaigrette, от vinaigre — уксус) — закусочный салат из отварных корнеплодов, картофеля, солёных и квашеных овощей, заправленных винегретным соусом.

Szólj hozzá!

Címkék: saláta orosz zöldség köret mártás hidegkaja büféasztalra

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr6815474470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása