HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Főzni vagy nem főzni?

2009.04.16. 12:58 BeckZsu

Többnyire magam sem értem, miért, de szoktam tévét nézni, illetve még gyakrabban háttérként hallgatni. És feltűnt, hogy fiatal – és kevésbé – lányok fennen hangoztatják, hogy „én nem tudok főzni, még egy rántottát sem”. Nem arra a műsorra gondolok elsősorban, ahol vacsorameghívás ürügyén derül ez ki, hiszen ott már régen nem az ételekről van szó, hanem éppen ellenkezőleg, úgy látom, az a lényeg, hogy minél kevesebbet tudjon a vendéglátó, hogy aztán ezen lehessen szórakozni vagy veszekedni, kinek-kinek hangulata, illetve a rendező elképzelése szerint.

Nem gondolom, hogy mindenkinek mindennap meleg ételt kellene előállítania. Én sem főztem naponta, amikor még „rendes”, egész napos munkahelyen dolgoztam, akkor még mindenhol volt menza, a gyerekeknek is az iskolában, tehát csak hétvégén volt otthoni főzés nálunk is. Manapság a munkahelyi étkezést inkább a házhoz szállítós cégekkel oldják meg, szerintem az is teljesen rendben van.

De azt vettem észre, hogy ha bármilyen műsorban – vetélkedő vagy beszélgetős – szóba kerül étel vagy főzés, mennyire nem tudnak semmit, de nem is akarnak, inkább büszkék rá, hogy analfabéták a konyhában. És ebben a kategóriában nemcsak ún. hírességek vannak, de szép számmal akadnak „civilek” is.

Vajon miért?

És közben már szinte alig van olyan tévécsatorna, ahol ne lenne valamilyen főzőműsor.

Arról nem is beszélve, hogy szép számmal akadnak egészséges életmódot stb. bemutató műsorok is, ahol szinte mindig az a jó tanács hangzik el, akár hízásról, akár más szempontokról van szó, hogy főzzenek otthon, és nem készételt, hanem friss anyagokból.

Biztosan rossz helyen kérdezem itt, hiszen aki ezt olvassa, az már biztosan nem így gondolkozik, de talán mások jobban értik nálam, hogy miért van így.

A képet itt találtam.

11 komment

Címkék: személyes

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr201068586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gombóc Artúrné · http://kultturaim.blogspot.com/ 2009.04.16. 14:12:31

Semmi különös, van aki szereti az operát, más frászt kap tőle. Dettó a főzés.
Speciel én életem nagyobb részében a recepteknek már az első mondatától halálra untam magam. Őszintén szólva mindig találtam valami számomra érdekesebbet mint a konyha. Mostanra ez változott. Nálam a kor hozta a változást, ill. hogy felfedeztem a főzésben rejlő kreativitás lehetőségét. Na persze, a mindennapi főzés (munka mellett) púp a hátra a mostani véleményem szerint is.
Semmi különös nincs ebben.

Bukmópua 2009.04.16. 14:13:05

Ezektől a műsoroktól anno többet vártam, mára maga lett az iszonyat! Én nemhogy kikiabálnám, hogy mekkora béna vagyok, hanem mélyen hallgatnék róla. Bár nyilván van az a pénz, amiért korpásodik az ember haja :-)

Nem értem, miért nem trendi manapság főzni, illetve büszkének lenni a főzőtudományra :-o

Engem általában külső alapján ítélnek elsőre: talpig smink, lobogó vörös haj, csini ruha = kizárt, hogy bármihez is értsen, ami házimunka :-) Most 1-2 kollégám szembesült a blogommal, és tátott szájjal bámulnak :-D És igenis főzök kétnaponta, s boldoggá tesz, ha a főztöm ízlik :-)

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2009.04.16. 16:45:51

Lehet, hogy nem jól fogalmaztam, engem nem az zavar, hogy valaki nem főz, de miért büszke rá?
Én sok dolgot nem tudok, de azt inkább sajnálom.
Látod, szerintem is a főzés lényege a kreativitás :)
Ha mindennapi robot, akkor nem jó, de a sohasem ... az sem jó.
Hiszen enni mindenki szokott. Megéri élvezni az evést, és akkor már a főzést is, persze mindent mértékkel, akkor jut idő, energia másra is.
Igazad van, Viki, folytasd, te légy büszke magadra :)))

beatbull · http://www.kiserletikonyha.hu 2009.04.16. 18:42:52

Sok ismerősömnél csak pusztán táplálkozás, azaz életszükségleti tevékenység az evés és nem az ízek élvezetét látják benne. Ennek fejében persze nem is járnak étteremben s leginkább gyorskaján élnek. Másrészt pedig gyakran azt is hallani, hogy időigényes az otthoni főzés. Lehet csak túlsáogsan megeröltető előre átgondolni, hogy mit kell bevásárolni és mit mikor hogyan kell elkészíteni, hogy egy meleg tökéletes tányért dobjunk össze. Ha ezt vesszük, akkor perszehogy egyszerűbb egy készételt betolni a sütőbe vagy mikróba. Nem tudom, miért büszkék rá, akik nem tudnak főzni... De utóbbiaknak többsége szerintem nem az ízek élvezetét látja az evésben. Kár, mert veszít vele, de ez szerintem végsőkben ahhoz közelít, hogy van aki vizuális, van aki akusztikus, van aki szöveg, van aki pedig ízlelőtípus.

"saját levében" · http://sajatleveben.blogspot.com 2009.04.16. 21:51:12

A Sziget Fesztiválon láttam lányokat ilyen pólóban:
"I don't iron, I can't cook!"
Figyelmeztettem őket, hogy így nemigen fognak férjet találni a Szigeten, de azt mondták, nem is azért jöttek ide. Másrészt azt mondom, jó hogy nem árulnak zsákbamacskát. :)))))

HitElemér · http://www.credithill.eu/ 2009.04.17. 12:16:15

Az evés nélkülözhetetlen az életben maradáshoz. Enni kell, de miért is ne élvezzük ha egyszer szükséges?? És aki jót eszik az szeret enni és vágyik arra, hogy a saját ízlése szerint készüljön az étel, ergo főznie is kell... S ha már főz az ember, ne legyen muszáj, hanem legyen inkább élvezet! ;)

arwen 2009.04.19. 11:37:43

Elgondolkodván nekem a mai, kicsit elferdült társadalom jutott eszembe. A női mozgalmakkal eljutottunk odáig, hogy a nők nemhogy nem végeznek házimunkát, büszkék erre. Szerintem ez is innen gyökerezik és kb a következő üzenetet hordozza. "Én nem vagyok az a régimódi nő, én nem tudok főzni! Ne is várjatok tőlem ilyet."
Namost, én sem vagyok régimódi, sőt, szerintem sok szempontból túl modern a felfogásom, de az emberek eljuthatnának már odáig, hogy a főzés nemcsak azért a világ legjobb dolga, mert akkor azt eszem, amit szeretnék (és mindketten imádjuk a főztömet), hanem azért is, mert akkor tudom, hogy mit eszek, és az a valami jó lesz nekem.
Szeretek példálózni nyugattal, most is ezt teszem: ott már eljutott eddig a felfogásig a "modern társadalom" nagy része is (lásd Good Food), remélhetőleg ez a változás nálunk is előbb-utóbb bekövetkezik. Addig viszont különösen fontos nekünk is terjeszteni: Főzni jó!
Bocsi, ha hosszúra nyúlt.

beatbull · http://www.kiserletikonyha.hu 2009.04.19. 12:32:53

@arwen: Khm, "nyugaton" (Németo.) élek és azt kell, hogy mondjam, hasonlóan büszkélkednek azzal, hogy nem tudnak főzni. Gasztroújságok ugyan vannak, meg jó minőségűek az élelmiszerek, de ettől még mindig a convenience food / fast food az uralkodó, azaz tépd le a csomagolást és dobd be a sütőbe/mikróba ill. rendeld meg. Szerintem itt az egyes népek mentalizmusa is számít - pl. olaszoknál eleve nagy hagyománya van a házi ételeknek és a jó minőségű termékeknek, ott pl. némely városban a meki sem tud gyökeret vetni.

juliska48 2009.04.19. 19:45:42

Aki ismer, az tudja, hogy én szeretek főzni. Mindíg is főztem, mert olyan munkahelyem volt, ahol nem volt üzemi kaja, és voltunk elegen, hogy megérje az időm ráfordítását. Persze, előfordult, hogy a főzeléken bélszínroló volt a feltét, de akkor még nem bélszín ízű volt. Szóval csak azt akartam mondani, hogy akkor szüntettem meg még a gondolatát is annak, hogy készételt vegyek, amikor egy barátnőmnél láttam egy doboz "Norbi" kaját, ami tejfölös zöldbabfőzelék húsgombóccal volt, ami az áruház polcán volt elhelyezve, és nem a hűtőpultban, ellenben az eltarthatósága több hónap volt. Csak eltátottam szám:mit tartalmazhat ez a kaja? Az áráról ne is beszéljünk, mert egy négy tagú családnak simán el lehet készíteni ebből az összegből.

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2009.04.20. 19:51:50

Ki ne felejtsük, hogy a főzési/sütési sikerélmény a férfiaknak is jólesik, ugye Beatbull? :)
És együtt is jó főzni... például szabad tűzön, ha máshogy nem is.
Volt egy rokonom, náluk a férfi főzött rendszeresen, mert ő élvezte, a felesége pedig inkább az ünnepi ételeket és a süteményeket vállalta szívesen. Így is lehet.
De beszéljük meg, hogy mindenképpen érdemes.

beatbull · http://www.kiserletikonyha.hu 2009.04.20. 20:47:46

Naná ;) Mellesleg kiélhetem kreatív hajlamaimat ;)
Nálunk pl. Ditém keveri a koktélokat, az az ő terepe. Apropó: dobozos kész bloody maryt látott már valaki? ;)
süti beállítások módosítása