HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Sós, pirított dió

2009.03.02. 11:28 BeckZsu

Nem csoda, hogy olajos magvakról gondolkoztam mostanában – csak úgy, általában. Az általam ismert és kóstolt ilyenek közül szerintem legeslegjobb a kesudió. Natúr, pörkölve, pörkölve és sózva, mindenhogy – na jó, karamellbe forgatva is kóstoltam, úgy nem annyira. Ezután következik nálam a mandula, a sós mandula igazi csemege számomra. Aztán jöhet a többi mag is, dió sokféleképpen, mogyoró is meg a földi- (amerikai) is, de a szotyolát, tökmagot is elrágcsálom, ha éppen van.

De mivel a kertben a mandulafa sajnos végleg elpusztult, most már csak a dió az, amiből mindig van itthon készlet, már ha volt erőnk és kedvünk megtörni.

Máskor is csináltam már sós diót, ugyanúgy, mint a mandulát, de most olvastam egy eljárást, amitől még jobb lett. A szép darab diókat először öt percig forraltam, leöntöttem róla a vizet, le is öblítettem, szétterítettem szikkadni. (Aki akarja, ilyenkor le is húzhatja a héját, viszonylag könnyen lejön, de nekem ehhez nincs türelmem.) Egyszerű, nem is értem, miért nem jutott eszembe magamtól is, hiszen a mandulát is előbb leforrázom, amitől nemcsak a héja jön le könnyen, hanem kissé puhul is.

A folytatás ugyanaz, mint a mandulánál. A 20 dkg dióra egy teáskanál olajat tettem, kézzel átforgattam, hogy mindenhova jusson, aztán egy teáskanál sóval megszórtam, ezt ugyancsak kézzel oszlattam el. Az olajra azért van szükség, hogy megtapadjon a dión a só.

Tepsiben szétterítettem, forró sütőben 10 percig sütöttem. Az eredmény: porhanyósan ropogós, csöppet sem olajos tapintású, kiváló rágcsálni való.

Nem tudom, emlékszik-e még valaki rajtam kívül Bertha Bulcsúnak a Kesudió című írására, ami 1976-ban az ÉS-ben jelent meg, és ami akkor nagy vitákat váltott ki. Emlékszem, szinte szégyennek számított, hogy én bizony már akkor is oda voltam ezért a magért, mert voltam olyan szerencsés, hogy valakitől már korábban kaptam (Indiából hozott) kóstolót.

Csak egy kis részlet az írásból:

Olcsóbb lett a kesudió. Hatvan forintba került tizenöt dekagramm, s most harminckettőért adják. Igaz, ráírták a dobozra: Forgalomba hozható 1976. február. Most február van, február vége. Így sem bírtam ellenállni a kesudiónak, mert kíváncsi vagyok. Az óbudai ABC-ben hegyekben áll az eladatlan kesudió. Én vettem egyet. Az eladólány többször megnézett, majd megmutatott az egyik kolléganőjének is. Őrültnek tartottak. Önök persze műveltek, és tudják, mi is az a kesudió. Nem mindenki? Akkor elmondom. Az Anacardium occidentale nevű, hat-hét méter magas fán terem Indiában. (Dél-Amerikában őshonos.) Diónemű termése a tyúktojás nagyságú, ehető terméskocsány mélyedésében érik meg. Indiában vesedió, kesudió, indiai elefánttetű néven ismeretes. Íze (ezt már tapasztalati alapon közlöm) a sózott mandula és az amerikai mogyoró között van valahol, de mindkettőnél rosszabb. Mi sózva kapjuk. Egyébként pontosan akkora, mint egy amerikai mogyoró.

No komment.

2 komment

Címkék: dió rágcsa

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr88975038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zaitessa (törölt) 2009.03.13. 14:28:28

Egy másik nagy kesudió imádó küldi:))
tomtit.blog.hu/tags/kesudi%C3%B3

És bizony az első falatnál mindig eszembe jut Bertha Bulcsú írása is, de aztán a bűntudatot legyőzi a dió isteni íze...

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2009.03.14. 08:43:38

@zaitessa: köszönöm a linket, szuper a kép, még soha nem láttam!
Végre valaki ismeri, már azt hittem, hogy csak én vagyok így, hogy mindig eszembe jut, és persze én is inkább megeszem ;)
süti beállítások módosítása