HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Koreai sárgarépa (saláta)

2012.04.16. 09:50 BeckZsu

Kezdetnek jó tudni, hogy ez egy olyan koreai étel, amit Koreában egyáltalán nem ismernek. Valamikor, talán a 18. században sok koreai települt le a Távol-Keleten, a későbbi Szovjetunió területén, termőföldet, megélhetést keresve. Aztán 1937-ben Sztálin áttelepítette őket Közép-Ázsiába, mivel tartott attól, hogy a Japánnal várható háború esetén a koreaiak Japán mellé állnak. Azóta is elég nagy számú koreai népesség él Üzbegisztán területén.

Szerették volna megőrizni konyhájukat, ételeiket. Egyik fő ilyen étel, ami nélkül (így olvastam) nem létezik koreai ebéd, a kimchi. Ez – egyszerűen meghatározva – tulajdonképpen erős paprikával savanyított kínai kel. Ennél azért bonyolultabb, lehet róla több helyen olvasni.

A szovjetunióbeli koreaiak akkoriban nem jutottak kínai kelhez, az nem volt ott ismert, répa viszont akadt bőven, olcsó is volt. Ezért kitalálták, hogy a megszokott kedvencükhöz hasonló ízvilágot állítanak elő ebből a zöldségből. Azóta annyira elterjedt, hogy szívesen fogyasztják szerte az országban, illetve természetesen az azóta már különálló többi országban, pl. Oroszországban is. Mindenhol megvásárolható gyári konzerv formában is. De igazán nem nehéz házilag sem elkészíteni. Mint minden elterjedt ételnél, ennél is vannak különbségek a receptekben, a részletekben ki-ki válogathat saját ízlése és tapasztalatai szerint.

Én most csak egy próba adagot csináltam, két nagy répából, ez 30-35 dkg volt. Létezik ugyan speciális reszelő a koreai módra készül répához, ennek hiányában lehet durvára reszelni, esetleg julienne-re vágni. Én gyalultam, 3 mm-esre. (Hosszú szálakra szokás, ezért kell nagyobb répa, és ha ferdén tartjuk és reszeljük, hosszabb darabokat kapunk.)

A meggyalult répát megsóztam, félórát állni hagytam, majd lazán kinyomkodtam a levét. Ezután rászórtam egy kupacba egy teáskanálnyi csípős pirospaprikát, rádaráltam egy-egy mokkáskanál koriandermagot és fekete borsot.

Felvágtam egy kis fej hagymát vékony negyedkarikákra. Két evőkanál olajat felforrósítottam, azon halvány barnára megsütöttem a hagymát. Én szezámolajat használtam. A forró olajat a fűszerkupacra öntöttem, a hagymát is rátettem. (Más receptek szerint a hagymát, amit abban az esetben egészen sötétre kell sütni, nem használják föl, csak az olajat.) Jól elkevertem egy evőkanál 20%-os ecettel – azért erőset használunk, hogy ne legyen sok leve – csipetnyi cukorral. És amikor kihűlt, belenyomtam egy kis gerezd fokhagymát.(Egyes receptek figyelmeztetnek, hogy csak ilyenkor, és nem korábban, tegyük bele a fokhagymát – el is maradhat – mert ha előbb, akkor élénk zölddé változhat a színe. Úgy látszik, nem csak én jártam így.)

Lefedve tettem a hűtőbe, fél nap is elég, de nálam két napot állt az első felhasználás előtt, amikor „csak úgy”, sült csirkecombhoz ettük salátaként.

De további salátákhoz is lehet használni alkotórészként, ilyen volt a következő próba nálunk is, legközelebb elmondom, hogyan.

Csináltam belőle egy réteges (rakott) salátát, sonkával, kukoricával, uborkával, tojással.

Annyira megnyerte a tetszésünket, hogy egy másik alkalommal megismételtem a koreai répasalátát és az abból készült vegyes salátát is, természetesen mindig egy kicsikét másképp. Ennek most a salátabomba nevet adtam, utalva ezzel a formájára és a csípősségére is.

Szólj hozzá!

Címkék: saláta orosz zöldség

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr894452907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása