HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Orosz hússaláta – Sztolicsnij, Olivier

2008.12.06. 09:59 BeckZsu

Négy különböző nemzetiség képviselője volt az asztalnál: egy amerikai gyalogos, egy francia őrvezető, egy angol géppuskás és egy orosz hússaláta. A gyalogos, az őrvezető és a géppuskás a padon foglaltak helyet, a hússaláta az asztalon, egy tálban. (Rejtő Jenő: A három testőr Afrikában)

Ez volt az első gondolatom, amikor Piszke közzétette a 21. vkf témáját. (A második a Legenda a nyúlpaprikásról volt.) De elvetettem, mert úgy gondoltam, hogy biztosan már elcsépelt. Annyira azonban nem vetettem el, hogy ne csináljam meg, annál is inkább, mert amikor megemlítettem, a párom is reklamált, hogy már igen régen nem volt, pedig nagyon is szeretjük.

Ez egy nagyon közkedvelt orosz saláta. Annak idején nem létezett ünnepi asztal enélkül. Már nagyon régen nem jártam arrafelé, de nézegetni, olvasgatni szoktam, és úgy látom, hogy még most is ugyanolyan előkelő helyet foglal el a vendéglátásra, ünnepre szánt ételek mezőnyében. Akkoriban éttermekben sztolicsnij (столичный), vagyis fővárosi salátának hívták, de még gyakrabban nevezik Olivier-nek (Оливье), arról a francia (vagy belga) szakácsról, aki az eredetijét megalkotta.

Lucien Olivier a XIX. század 60-as éveiben működtetett Moszkvában egy Ermitázs nevű jóhírű éttermet, és a hagyomány szerint ő találta ki azt a húsos-zöldséges salátát, amelynek egészen pontos receptjét nem árulta el, erről csak hozzávetőleges ismeretek vannak.

Ma is az alapja a krumpli, főtt vagy sült hús, borsó, marinírozott vagy vizes uborka, tojás, majonéz. A részletekben gyakran eltérnek. A húst néha felvágottal váltják ki – gyorsaság, olcsóság okán.

Most én így csináltam:

Héjában megfőztem 6 db közepes méretű krumplit, meghámoztam. Amikor langyosra hűlt, felvágtam 1 cm-es kockákra. Tálba tettem, a további adalékok sorban kerülnek rá. Picire vágtam három kisebb vizes uborkát (a csemege uborka erre nem az igazi), pár kanál levével meg is locsoltam a krumplit. Egy-egy maréknyi fagyasztott répát és borsót gőzön megpuhítottam. Fehér hagymát felkockáztam, szűrőben leforráztam, hogy egészen gyenge legyen (zöldhagyma még jobb). Sült pulykacombot szintén apró darabokra vágtam. Két kemény tojást is. Még egy meghámozott, felkockázott alma is került bele. Majonézt kefirrel, hígítottam, még kevés mustárt is belekevertem, és az egészet jó alaposan összeforgattam. Annyi öntet kell rá, hogy ne legyen „tocsogós”, de mindenhol jól átjárja. (Szoktam még beletenni friss uborkát is, de tavasszal a friss, gyenge retket is jól elbírja.)

Jól behűtve, tojással, uborkával, snidlinggel díszítve tálaltam. Előételnek, vegyes büféasztalra kiváló, mi vacsorára is szívesen fogyasztottuk.

7 komment

Címkék: saláta hidegkaja büféasztalra

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr4807222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grenadine · http://www.grenadinegasztro.blogspot.com 2008.12.07. 10:03:35

mekkora ötlet! és remélem, főzés után a kést is szépen visszatetted a helyére, szállásmester hátába ;)

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2008.12.07. 10:25:23

Arra a hajlott pengéjű, kagylóból készült nyelűre gondolsz? Vissza kell tenni, hogy el ne vérezzen :D

cukroskata · http://cukroskata.blogspot.com 2008.12.07. 12:41:49

De ki lehet cserélni másikra, ha a tulajdonosnak szüksége van a késére:-)

Pomme-Pomme · http://pommepomme.blog.hu 2008.12.09. 19:26:52

Éreztem, hogy ez másnak is eszébe fog jutni, olyan alapmondat...
pommepomme.blog.hu/2008/12/07/vkf_xxi_al_orosz_hussalata_rejto_jeno_modra

De legalább Piszke rövidebb összefoglalót írhat. :o)

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2008.12.10. 08:12:56

Én is biztos voltam benne, hogy mások is gondolnak erre, ezért nem is küldtem a vkf-re, csak megcsináltam, mert jó!

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2008.12.10. 08:22:43

Pótolom, amit kihagytam, aki szeretne többet tudni a salátáról és a feltételezett eredeti receptről; itt található: en.wikipedia.org/wiki/Russian_salad
süti beállítások módosítása