HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Hamiskás gulyásleves

2008.10.14. 08:47 BeckZsu

Már jó ideje nem ettem közétkeztetésben, nem tudom, most is annyira szokásos-e a hamis gulyásleves. De nem csak ott, nálunk otthon is készült. Azért hamis, mert nincs benne hús. Soha nem értettem, miért nem hívják egyszerűen krumplilevesnek. Az igazit természetesen marhahúsból főzzük, idő, türelem kell hozzá. Hogy gyorsabb legyen, néha sertésből csinálják – és mégis marad a neve.

Én most egy egészen gyors, hétköznapra alkalmas változatot próbáltam ki, ami persze szintén hamis, de valami húsra hasonlító elemet azért tartalmaz.

Kockára vágott hagymát olajon megpároltam, beletettem a szintén kockára vágott 3 db sárga- és 2 db fehérrépát. Kevergettem néhány percig, hozzátettem egy gerezd fokhagymát, megszórtam pirospaprikával, kevés vízzel felengedtem, hogy puhuljon. Amikor elfőtte a levét, beletettem kb. 25 dkg félkarikára vágott debreceni kolbászt (a bőrét lehúztam), bele egy-két kiskanál sós darált piros paprikát, kicsit pirítottam, vagyis „rendes” pörköltként kezeltem. (Köményt nem adtam hozzá, jól érezhetően elég volt, amennyi a kolbászban volt. A pirospaprikát viszont kissé eltúloztam, de sebaj!) Ezután felöntöttem kb. másfél liter vízzel. Amikor felforrt, beletettem öt kisebb krumplit felkockázva, és egy jó maréknyi csipetkét.

A csipetke úgy készül, hogy egy tojást kis sóval összekeverünk, majd annyi lisztet keverünk, gyúrunk bele, hogy nem ragacsos, jól formázható tészta legyen – mondjuk, mint a gyurma –, amiből kis darabokat lecsípünk, ujjunk között összegörgetjük. Hogy mekkora egy csipet, az ízlés dolga, én picikéket csinálok, és hosszúkásra sodrom.

Ötlet: mivel nekünk egyszerre sok egy egész tojásból készült csipetke, ezért a maradékot konyharuhán szétterítve leszárítom, aztán dobozban tárolom, és a levesekhez csak annyit használok, ami a mi mércénknek megfelel. De panírozási maradékból is szoktam csinálni – amikor nem sütöm ki lepénykének – szintén megszárítva elteszem.

6 komment

Címkék: leves

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr86712844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cukroskata · http://cukroskata.blogspot.com 2008.10.14. 10:07:53

Ilyet a nagymamám gyakran főzött. Most, hogy eszembe juttattad, én is fogok. Köszi :-)

Dr Kangörény 2008.10.14. 14:39:19

"Az igazit természetesen marhahúsból főzzük" Kérdés, mi az igazi. Ha gulyáslevesről írsz, amit anno a gulyások tényleg ettek, akkor abban disznó volt. Ugyanis a gulyások a marhákat csak terelték, de nem ették. Mint az köztudott.

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2008.10.14. 16:18:56

Kata, ez érdekes, én azt gondoltam, én találtam ki, de úgy látszik, nincs új a nap alatt :)
Én is mindig örülök, ha eszembe juttatnak régen evett-látott ételeket! Jó étvágyat hozzá!

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2008.10.14. 16:49:16

Kangörény_ még régebben olvastam néhány forrást a gulyás, pörkölt stb. témában. Különböző vélemények vannak az eredetéről, arról nem olvastam, nem hallottam, hogy a gulyások disznóhúst ettek volna. Számomra a jelek szerint nem köztudott. Talán birkát... Ami biztos, hogy a gulyásleves későbbi találmány, és nem pásztorétel. Bővebben lásd hu.wikipedia.org/wiki/Gulyás_(étel)

Juli 2008.10.14. 18:12:54

én egyszer tettem valami kajába az eleján kolbászt, és mire a fővés végére értem a kolbásznak csak száraz szalma íze volt. Hát a pipától nem láttam. Azóta, ha ilyesmire vetemedem csak az utolsó pár percben teszem bele, és reménykedem, hogy valamennyi íz a kolbászban is marad. Persze már nem emlékszem milyen kolbász volt.

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2008.10.16. 19:45:27

Juli, ez a kolbász szerencsére jó volt. :)
süti beállítások módosítása