HTML

àlabeck

Csak főzök és elmesélem. Közben néha magamról is.

Ha írnál: beckzsu@gmail.com

Címkék

általános (20) avokádó (3) bab (7) befőzés (26) brokkoli (4) büféasztalra (117) cékla (4) csirke (90) csirkecomb (58) csirkemáj (22) csirkemell (124) csirkeszárny (3) cukkini (38) darálthús (56) dió (32) édes (65) egyéb (17) egytálétel (117) főzelékféle (45) fűszer (32) gomba (31) grúz (7) gyors (3) gyümölcsös (48) hajdina (5) hal (39) hidegkaja (53) káposzta (20) karfiol (24) kelbimbó (6) kézimunka (7) kímélős (26) köret (77) krumpli (79) leves (39) low carb (13) mák (5) maradék (39) marhahús (13) mártás (48) menüterv ötlet (3) mesélek (20) olajbogyó (11) orosz (28) padlizsán (43) paprika (4) paradicsom (3) pörkölt (25) pulykacomb (22) pulykamell (17) rágcsa (23) rakott (48) rántott (49) reggeli (10) sajt (8) saláta (84) sertéshús (53) spárga (23) szabad tűzön (13) személyes (119) tészta (43) töltött (19) túró (18) uborka (5) zöldség (162) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Hajdinakása

2008.02.21. 11:57 BeckZsu

VKF XIII./2

Nem tudom, mennyire számít ez különleges köretnek, magát a hajdinát a reform-, illetve egészséges táplálkozás terjedésével egyre többen megismerik, most már több helyen olvashatunk is róla, de azt hiszem, nálunk gyakrabban alkalmazzák hajdinaliszt formájában.

A kása több országban legalább olyan gyakran fogyasztott étel, mint nálunk a rizs.

Amikor sok évvel ezelőtt először megérkeztem Moszkvába, a második napon az egyetemi étkezdében – igen csekély orosznyelv-tudásom miatt – egyszerűen azt rendeltem, amit az előttem álló. Valami számomra azonosíthatatlan étel volt, első pillantásra a tarhonyára hasonlított, de a szaga rögtön elárulta, hogy nem az. Megkérdeztem valakit, hogy mi ez, a válasz: grecska (гречка). Később próbáltam a szótárban megtalálni, nem sikerült, végül kiderítettem, hogy az becenév, a teljes neve: grecsnyevaja kasa (гречневая каша). Megtudtam, hogy hajdina. Ettől sem lettem sokkal okosabb, bár regényekben korábban már olvastam erről, rémlett, hogy valamikor, talán a háború előtt, ettek ilyesmit az emberek.

Később aztán elég sokszor ettem – annak ellenére, hogy megszeretnem nem sikerült –, bármilyen hús- vagy halétel mellett is előfordul köretként, de sokan szeretik magában is, esetleg gombával, hagymával összekeverve (mint a gombás rizs).

Az elkészítése is hasonló a rizshez, még abban is, hogy létezik néhányféle elmélet, amelyek leginkább az apró részletekben különböznek. Néha tejben is főzik.

Az alaprecept

A hajdinát – 4 személyre 25 dkg – megmossuk, alaposan lecsorgatjuk, semmiképpen ne maradjon víz rajta. Lábosba tesszük (Itt már kétféle iskola van, az egyik szerint megpirítjuk kissé, a másik szerint nem. Szerintem pirítva jobb.), szárazon, kevergetve átpirítjuk, majd kétszeres mennyiségű vízzel (fél liter) fölengedjük, a legerősebb lángon felforraljuk. Egy teáskanál sót beleszórunk, és azonnal a legkisebbre vesszük a lángot. Jól lefedve, kevergetés nélkül főzzük 20-25 percig, majd lezárva a tűzhelyet, lefedve, letakarva tartjuk legalább még egy félóráig. Ezután szoktak belekeverni egy evőkanál vajat. A kása akkor jó, ha a szemek nincsenek összeragadva.

Összefoglalva; a hajdinakása nagyon egészséges, sokoldalú, diétában is ajánlható. Ezzel együtt elárulom, hogy – bár sokszor ettem, főztem is – nem ezt kérem a születésnapomra.

2 komment · 1 trackback

Címkék: köret hajdina

A bejegyzés trackback címe:

https://beck.blog.hu/api/trackback/id/tr46348313

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: mobile vikings internet 2018.02.20. 21:09:36

Bicikli bolt - A kerékpár defektről - Bicikli bolt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hg002 2010.03.19. 17:04:46

A lengyeleknél is közkedvelt.
Köszi a receptet!

BeckZsu · http://beck.blog.hu/ 2010.03.22. 18:23:53

@hg002: Valóban, én is úgy tudom, hogy ott is gyakran főzik. A neve lengyelül: kasza gryczana.
És milyen véletlen, tegnap éppen hajdinás ebédet főztem, de nem üresen. Recept is lesz majd :)
süti beállítások módosítása